Een website is tegenwoordig een must-have voor elk bedrijf. De aanwezigheid op internet wordt steeds belangrijker en een website is de poort van de gehele online aanwezigheid. In de volgende blogpost beschrijven we wat een goede website maakt en waar je op moet letten bij het maken van een website. Een van de belangrijkste punten vooraf: Als u uw gebruikers geen toegevoegde waarde biedt op de website, zult u geen succes hebben.
Domein
Het domein is essentieel voor het succes van uw website. Het geeft de eerste indruk van het bedrijf. Zorg er bij het kiezen van de domeinnaam voor dat deze zo kort en memorabel mogelijk is. Dit maakt het voor gebruikers gemakkelijker om toegang te krijgen tot uw website. In het beste geval beschrijft het domein al uw aanbod of uw diensten en geeft het een idee van wat uw bedrijf doet. Ook de domeinextensie is belangrijk. In Zwitserland hebben domeinen die eindigen op .ch een zeer hoge mate van vertrouwen onder gebruikers. Er zijn andere domeinextensies zoals .swiss of .li, die kunnen worden gebruikt als het gewenste .ch-domein al in gebruik is.
Definieer doelen van de website
Om een succesvolle online aanwezigheid op te bouwen, is het belangrijk om eerst de doelen van een website te definiëren. Doelen kunnen zijn het exploiteren van een webshop, het genereren van leads via de website of het presenteren van uw bedrijf. Natuurlijk zijn er nog veel meer doelen die u kunt definiëren. Let bij het definiëren van doelen altijd op het standpunt van de klant. Een website bouw je niet voor jezelf, maar voor je klanten of andere stakeholders. Als je eenmaal de doelen van de website hebt gedefinieerd, zullen klanten uiteindelijk merken wat het doel is wanneer ze de website gebruiken. Of u nu expliciet of impliciet bent, u kunt gebruikers begeleiden op basis van hun doelen.
Definieer doelgroep
Voor een succesvolle aanwezigheid op het web moet u uw doelgroep kennen en definiëren. Wat willen klanten? Wat verwacht je als je op je website bent? Hoe moeten diensten of producten worden beschreven om te kunnen worden gekocht? U moet deze vragen beantwoorden, zodat u gebruikersrelevante content kunt creëren en toegevoegde waarde kunt bieden op uw website. “Content is king” is het motto bij het maken van een website. Het belangrijkste is dat de gemaakte content relevant is voor uw doelgroepen. Er is niets frustrerender dan het niet vinden van de inhoud die u zoekt op een website. Verwachtingen worden niet ingelost en gebruikers springen weer van de website. Uiteindelijk leidt dit ook tot een slechtere ranking in zoekmachines.
Navigatie
Navigatie op de website is erg belangrijk. Er moet voor worden gezorgd dat de navigatie zo eenvoudig en duidelijk mogelijk is. De navigatie is uiteindelijk gebaseerd op de doelen voor de website en de gedefinieerde doelgroep. De informatiearchitectuur van uw website is een zeer belangrijke factor en is direct gerelateerd aan bruikbaarheid en gebruikerservaring.
Platte en duidelijke navigatie helpt websitebezoekers om hun weg te vinden en toegang te krijgen tot informatie met slechts een paar klikken. Een ingewikkelde en verwarrende constructie van links en menu-items is een grote hindernis voor uw bezoekers. Indien mogelijk moet het menu worden gestructureerd volgens eenvoudige menu-items zoals “Home”, “Over ons” of “Services”. U zou op het eerste gezicht moeten kunnen zien wat er op de respectieve subpagina’s verborgen is.
Bruikbaarheid en ontwerp
Goede websites maken vaak indruk met hun eenvoud, duidelijkheid en design. Goedkoop website laten bouwen, of juist duur, heeft daar verder geen invloed op. Goed is immers goed. Mooie ontwerpen zijn vaak moeilijk leesbaar en leiden gebruikers niet intuïtief door de website. Gebruiksvriendelijkheid is een van de belangrijkste aspecten van een website. De website moet, net als de navigatie, voor zich spreken. Gebruikers moeten zonder problemen hun weg kunnen vinden. De meeste bezoekers van een website willen niet lang bezig zijn met het verzamelen van informatie. Dat zie je in je eigen voorbeeld. Een eigentijds design is belangrijk. Het ontwerp moet ook worden aangepast aan uw bedrijf. Idealiter heb je al een CI/CD (Corporate Identity / Corporate Design), die je als leidraad kunt gebruiken bij het maken van een website. Zo niet, dan is dat niet erg. Bouw vervolgens de externe communicatie rond het ontwerp van uw website.
Inhoud met toegevoegde waarde
Zoals reeds vermeld: «Content is King». De content moet een echte meerwaarde bieden voor uw gedefinieerde doelgroep. Beantwoorden van potentiële klantvragen. Leg uw producten of diensten duidelijk en begrijpelijk uit. Het is van belang dat eventuele vragen volledig worden beantwoord zonder dat de teksten onnodig lang worden. Ook de taal moet aangepast zijn aan de doelgroep. Gebruik alinea’s bij het maken van de teksten en maak geen zinnen die te lang zijn. Dit verhoogt de leesbaarheid van de teksten. Ingewikkelde uitleg van producten of diensten moet zo worden beschreven dat zelfs iemand die geen specialist is ze kan begrijpen. Het is echter belangrijk om experts niet te vervreemden met teksten die te eenvoudig of te uitgebreid zijn.
Zoek een middenweg. Een ander punt is de foutloze grammatica en spelling. Natuurlijk sluipen er altijd fouten in (dit is ook bij ons het geval), maar laat je teksten door iemand anders nalezen. Foutloze teksten verhogen de geloofwaardigheid van uw bedrijf en hebben ook een impact op de rankings van zoekmachines.
Snelle laadtijden
Snelle laadtijden zijn in alle opzichten erg belangrijk. Aan de ene kant is het vervelend voor gebruikers om lang te wachten op het laden van uw website. Aan de andere kant hebben lange laadtijden een grote negatieve invloed op de rankings van zoekmachines. Zeer goede laadtijden liggen tussen de 1-2 seconden. Als een website langer dan 5 seconden nodig heeft om te laden, zullen uw gebruikers van uw website springen. De oplaadtijd voor smartphones is nog belangrijker, aangezien de oplaadsnelheid ook afhankelijk is van de verbinding. Als de verbindingen slecht zijn, duurt het veel langer om een website te laden.
Responsief ontwerp
Over smartphones gesproken: een ander punt in dit verband is responsive design. Dit betekent dat de website zich aanpast aan de grootte van het scherm waarop deze wordt weergegeven. Dus op een groot scherm wordt de inhoud “uitgerekt” en “groot” weergegeven en op een klein scherm, zoals op een smartphone, “gecomprimeerd”. Waarom is dat belangrijk? Want gemiddeld wordt zo’n 60-70% van alle websitebezoeken via een mobiel apparaat gedaan. Als het ontwerp niet responsief (aanpasbaar) is, zullen uw gebruikers stuiteren en nooit meer terugkomen omdat ze niet tevreden waren. Dit heeft dan een negatief effect op de ranking in zoekmachines.
Contact- en interactiemogelijkheden
Contact- en interactiemogelijkheden kenmerken een goede website. Enerzijds heeft u een contactformulier nodig dat duidelijk en gebruiksvriendelijk is. Anderzijds heeft u op de afzonderlijke pagina’s links en “call-to-action”-knoppen nodig, die de gebruiker ertoe aanzetten een bepaalde klik uit te voeren. Interacties bereik je bijvoorbeeld door je social media kanalen te koppelen, waarop posts gedeeld, becommentarieerd of geliked kunnen worden. Als u een blog heeft, is deze optie ideaal. De interactiemogelijkheden gaan echter veel verder dan de beschreven voorbeelden. Er zijn zoekfuncties, «chatbots» en andere opties. Voor KMO’s zijn bovenstaande voorbeelden echter meestal voldoende.
Wees natuurlijk en persoonlijk
Een website is eigenlijk een digitaal visitekaartje. Zoals eerder vermeld, vormt het de haven van alle online marketingactiviteiten. Het is daarom belangrijk dat u er natuurlijk, vriendelijk en persoonlijk uitziet. Laat je doelgroep zien wat je te bieden hebt, wie je bent en wat je filosofie is.
De natuurlijkheid moet ook na contact blijven bestaan. Daarom is het niet de moeite waard om op een website beloftes te doen die je later niet kunt waarmaken.
Controleer lettertype en leesbaarheid
Zorg er bij het selecteren van het lettertype ook voor dat het door de gangbare browsers kan worden weergegeven. Anders geeft de browser gewoon een ander (mogelijk saai) lettertype weer. De ervaring heeft geleerd dat de lettergrootte minimaal 16px moet zijn, maar niet te groot. Zorg er ook voor dat de typografie (lettertypen, lettergroottes, regelhoogte, enz.) uniform is. Bodytekst moet indien mogelijk links uitgelijnd zijn en niet over de gehele breedte van het scherm lopen. Tekst die te breed is, maakt het moeilijk om te lezen. Gecentreerde teksten zijn vaak geschikt als koptekst en minder als doorlopende teksten.
Toegankelijkheid
Toegankelijkheid is een vaak vergeten maar belangrijk punt bij het maken van een website. Het moet in acht worden genomen zodat ook slechtziende of dove mensen hun weg kunnen vinden op uw website. Ook hier speelt responsiviteit een rol. Websites moeten correct worden weergegeven op alle eindapparaten zoals desktops, tablets en smartphones. ALT-teksten (ruwe omschrijving) voor afbeeldingen, grafieken en video’s, een uniform ontwerp, een goede contrastverhouding en eenvoudige en duidelijke taal zijn absoluut noodzakelijk. Toegankelijkheid heeft ook invloed op de positie van zoekmachines.
Houd de website veilig en up-to-date
Na creatie is vóór onderhoud. Er moeten beveiligingsupdates worden uitgevoerd zodat de website en applicaties zonder beveiligingsrisico’s kunnen worden gebruikt. Daarnaast beveilig je je website tegen aanvallen van buitenaf door hackers of malware. Na de beveiligingsupdates moet je de website ook opnieuw testen. Zorg er ook voor dat je de website up-to-date houdt. Als u uw team presenteert en interne wijzigingen heeft, moet u deze ook online doorvoeren. Analyseer gebruikersgedrag altijd met behulp van digitale analyse (monitoring). Op deze manier kunt u de inhoud optimaliseren en uw gebruikers bieden waar ze echt naar op zoek zijn. Zo merk je het ook als iets op de website niet meer goed werkt.